APPLICATION OF A SYSTEM APPROACH IN THE CONTEXT OF DISSERTATION

APPLICATION OF A SYSTEM APPROACH IN THE CONTEXT OF DISSERTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55956/SIYN3531

Keywords:

system approach, metacognition, metacognitive skills, blended learning, development

Abstract

Abstract. The system approach is widespread in pedagogical research and each of the cases of its application in a particular scientific work is unique. In addition, the literature review did not reveal specific works on the systemic approach within our subject. In this regard, the article provides a theoretical analysis of the application of a systematic approach in the context of the scientific theme «Development of metacognitive skills of students in a blended learning environment». As a method, we applied a step-by-step algorithm: the purpose of using the approach; the integrity of the object as a system; the structure of objects; component communication; component functions; analysis of the system's connection with the external environment. The result is the identification of significant details about both metacognition in general and its applicability in the context of blended learning, coupled with an analytical justification for the use of a systematic approach. After the work on the algorithm, we recommend a step-by-step «decoding» of the sequences presented in theoretical articles, since this greatly simplifies the analytical process, allows you to pay attention to new facts, get a new stream of thoughts during the implementation of a particular scientific work.

References

References

1. Checkland P. Rethinking a systems approach. – In: Tomlinson, R., Kiss, I. (eds.). Rethinking the Process of Operational Research & Systems Analysis. – Oxford: Pergamon Press, 1984. – P. 43–60. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B978008030830250009X

2. Блауберг И.В. Становление и сущность системного подхода [Текст] / И.В. Блауберг, Э.Г. Юдин. – М.: Наука, 1973. – С. 267.

3. Кудж С.А. Системный подход в диссертационных исследованиях [Текст] / С.А. Кудж, В.Я. Цветков // Перспективы науки и образования. – 2014. – №9(3). – С.26–32. – Доступно по адресу: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnyy-podhod-v-dissertatsionnyh-issledovaniyah4.

4. Савиных В.П. Системность в диссертационных исследованиях [Текст] / В.П. Савиных // Образовательные ресурсы и технологии. – 2015. – №2(10). – С.92–98. – Доступно по адресу: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnost-v-dissertatsionnyh-issledovaniyah

5. Ломов Б.Ф. Системный подход и проблема детерминизма в психологии [Текст] // Психологический журнал. – 1989. – Т.10, №4. – С.19–33. – Доступно по адресу: https://www.ipras.ru/engine/documents/document12436.pdf

6. Беломестнова Н.В. Системный подход в психологии [Текст] // Вестник Оренбургского государственного университета. – 2005. – №1(10-1). – С.43–54. – Доступно по адресу: https://vestnik.osu.ru/2005_10/8.pdf

7. Kinsella W., Senior J. Developing inclusive schools: a systemic approach // International Journal of Inclusive Education, 2008. 12(5–6). P. 651–665. Available at: https://doi.org/10.1080/13603110802377698

8. Гарькина И.А. Системный подход к повышению качества образования [Текст] / И.А. Гарькина, А.М. Данилов // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. – 2013. – Т.19, №4. – С.4–7. – Доступно по адресу: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemnyy-podhod-k-povysheniyu-kachestva-obrazovaniya

9. Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья [Текст] // Научное обозрение. Педагогические науки. – 2016. – №2. – С.5–24. – Доступно по адресу: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

10. Шарипов Ф.Ф. Системный подход к информатизации педагогического процесса вуза [Текст] // Проблемы педагогической инноватики в профессиональном образовании. – 2017. – С.137–140. – Доступно по адресу: https://zdorovie-seti.moy.su/B/churkina.pdf

11. Максименко С.Д., Шрагина Л.И. Личность как метасистемный феномен в контексте метакогнитивной психологии // Фундаментальные и прикладные исследования в практиках ведущих научных школ. – 2016. – №2(14). – С.14. – Доступно по адресу: http://fund-issled-intern.esrae.ru/pdf/2016/2(14)/293.pdfop.edu.ua

12. Ганзен В.А. Системные описания в психологии – Л.: ЛГУ, 1984. – 176 с.

13. Bhaskar V., Lajwanti D. Role of Systems Approach in Education // Journal of Education and Practice, 2019. 10(23). P. 104–110. Available at: https://doi.org/10.7176/JEP/10-23-15

14. Фомин А.Е. Метакогнитивный мониторинг решения учебных задач: психологические механизмы и условия развития в образовательном процессе. М., 2019. – 434 с.

15. Flavell J.H. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry // American Psychologist, 1979. 34(10). P. 906–911. Available at: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

16. Schraw G., Moshman D. Metacognitive Theories // Educational Psychology Review, 1995. 7(4). P. 351–371. Available at: https://doi.org/10.1007/BF02212307

17. Карпович И.А., Королева Ю.В. Анализ влияния дистанционного обучения на метакогнитивную саморегуляцию студентов технического вуза (на примере дисциплины Иностранный язык) [Текст] // Вопросы методики преподавания в вузе. – 2020. – №35. – С.18–29. – Доступно по адресу: https://doi.org/10.18720/HUM/ISSN2227-8591.35.02

18. Ляшенко А.А. Модели смешанного обучения: потенциал личностной ориентированности [Текст] // The Scientific Heritage. – 2021. – Т.3, №61. – С.9–13. – Доступно по адресу: https://doi.org/10.53656/ts.2021.03.61.02

19. Ramirez-Arellano A., Bory-Reyes J., Hernández-Simón L.M. Emotions, motivation, cognitive–metacognitive strategies, and behavior as predictors of learning performance in blended learning // Journal of Educational Computing Research, 2019. 57(2). P. 491–512. Available at: https://doi.org/10.1177/0735633118797781

20. Майкова, В.П. Горбунов В.С., Наместникова И.В. Системный подход как основа научной методологии [Текст] // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. – 2019. – №1. – С.148–158. – Доступно по адресу: https://doi.org/10.18384/2310-7209-2019-1-148-158

Downloads

Published online

2025-09-30

Issue

Section

Pedagogical sciences
Loading...