VIRTUAL REALITY AS A MEANS OF CULTURAL KNOWLEDGE EXCHANGE

VIRTUAL REALITY AS A MEANS OF CULTURAL KNOWLEDGE EXCHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55956/UYLH1360

Keywords:

virtual educational environment, digitalization of education, virtual learning, virtual reality, effectiveness of virtual learning, cultural knowledge exchange, cultural events, virtual excursions and museums, virtual exhibitions

Abstract

Article discusses the role of virtual reality in the exchange of cultural knowledge. Modern technologies, including virtual reality, allow people to get acquainted with different cultures of the world, to deeper understand their history and traditions. The article discusses the use of virtual reality in the field of education, especially in the context of intercultural exchange of knowledge. Through virtual reality, users can participate in various cultural events and experiences, not only as a passive observer, but also as an active participant. The article discusses the advantages and difficulties of introducing virtual reality into the cultural education system. This technology has been shown to contribute to the formation of students ' broad intercultural understanding and respect for different cultures. In addition, the prospects for the further development of virtual reality as a powerful tool supporting intercultural communication and dialogue are considered. The development of information and Communication Technologies has opened up new opportunities in expanding the exchange of cultural knowledge around the world. This process has changed significantly with the freedom of virtual reality technology. Virtual reality allows users to travel to places that are impossible to reach in real life, explore different cultures and gain new knowledge in a multicultural world. This article discusses the role and opportunities of virtual reality as a means of cultural knowledge exchange.

References

1. Смолин, А.А. Системы виртуальной, дополненной и смешанной реальности Учебное пособие [Текст] / А.А.Смолин, Д.Д. Жданов, И.С. Потемин, А.В. Меженин, В.А.Богатырев. – Санкт- Петербург: Университет ИТМО. 2018 . – 59 с.

2. Суворов, К.А. Системы виртуальной реальности и их применение [Текст] / К.А. Суворов // T-Comm. – 2013. – № 9. – С. 140–143.

3. Иванова, А.В. Технологии виртуальной и дополненной реальности: возможности и препятствия применения [Текст] / А.В.Иванова // Стратег. решения и риск-менеджмент. – 2018. – № 3 (108). -С. 88–107.

4. Кузьмин, Я.П. К вопросу о внедрении технологий виртуальной реальности в образовательный процесс. Геймификация образовательного процесса. Информационные технологии: изучение и использование в образовательном процессе: сборник научно-методических трудов [Текст] / Я.П.Кузьмин, С.В. Виноградов С.В. – Комсомольск-на-Амуре: АмГПГУ. - 2023. – с.31-37

5. Цуканова, А.О. История технической виртуальной реальности: От зеркального стереоскопа Уитсона до шлема "Oculus rift" [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-tehnicheskoy-virtualnoy-realnosti-ot-zerkalnogo-stereoskopa-uitsona-do-shlema-oculus-rift Дата обращения: 14.11.2024

6. Палмер Лаки создал VR-гарнитуру, которая убивает погибшего в игре пользователя [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://habr.com/ru/news/697960/ Дата обращения: 04.12.2024

7. Прокудин, Д.Е. Взаимодействие культур в виртуальном пространстве [Текст] / Д.Е.Прокудин, И.И.Толстикова // Вестник СПбГУ. Философия и конфликтология. 2018. Т. 34. Вып. 2. -С. -288-298.

8. Галоян, А.С. Культурные последствия глобализации [Текст] / А.С.Галоян // Studia Culturae.2013. № 16. С. 217–224

9. Venegas, N., Orellana, D., Pérez, P., Cabrera, M. (2023). Analysis of the global scientific production on virtual reality as a marketing tool in Scopus. Espirales. Revista Multidisciplinaria de investigación científica, 7 (45), 50-61 https://www.researchgate.net/publication/369775778_Analysis_of_the_global_scientific_production_on_virtual_reality_as_a_marketing_tool_in_Scopus

Downloads

Published online

2025-05-08

Issue

Section

Philosophy
Loading...