THE STUDY OF THE MEANING OF LIFE ORIENTATION OF STUDENTS IN ACCORDANCE WITH THE STATUSES IN SOCIAL NETWORKS

THE STUDY OF THE MEANING OF LIFE ORIENTATION OF STUDENTS IN ACCORDANCE WITH THE STATUSES IN SOCIAL NETWORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55956/ZQKP8126

Keywords:

meaning-life orientation, status in the social network, social network Instagram, youth, socialization

Abstract

The article is devoted to an urgent topic aimed at studying the influence of social networks on the formation of value orientations and the meaning of life orientation of modern youth. This article presents the results of studying the life orientations and their structural meaning of the «statuses» of students in the social network «Instagram»; the similarities and differences in the life orientations of girls and boys and the peculiarities of choosing their statuses in the social network in accordance with the structural meaning are considered. Based on the research work, significant differences were revealed in the student groups on the scale of «Life goals» and «Locus of control – I» based on the scale of «Life guidelines». According to the results of the study, girls, compared with boys, consider their lives significant, plan their future, consider themselves masters of their lives. And young men – at a relatively small level determine the meanings of their lives and are not inclined to set goals for the future, and also believe that the realization of the goal depends on them in too small quantities. The article presents a correlation analysis of the relationship of statuses in social networks with the semantic side of life orientations. It was found that young people who choose the status of «Striving for Leadership/authority» have a lower level of life context, their future goals depend on higher authority and leadership, therefore, have a lower level of self-confidence. The study showed that young men are not ready to take on high responsibility for choosing a goal, although they often choose a status meaning «The value of friendship/empathy». Boys and girls who have chosen the status of «Love / beloved person» closely associate the life process, its effectiveness with a loved one, relationships with him. Girls who have chosen the status of «Striving for material independence» are the rightful masters of their lives, can build their lives at their discretion, and in the future their goals are related to material independence.

References

1. Хайбулаева, А.Г. Динамика ценностных и смысложизненных ориентаций молодежи в полиэтнической образовательной среде [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / А.Г. Хайбулаева. – Махачкала: Дагестанский гос. Ун-т, 2015. – 24 с.

2. Насраддин, Е.М. Структура и динамика ценностно-смысложизненных ориентаций студентов педагогического вуза (на материале Салахаддин и Дахук университета Курдистана – Ирака) [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / Е.М.Насраддин – Москва: Московский педагогический гос. ун-т, 2010. – 28 с.

3. Осипов, Ф.М. Формирование профессионально значимых смысложизненных ориентаций будущих психологов [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / Ф.М. Осипов – Нижний Новгород, 2015. – 25 с.

4. Кленова, М.А. Смысложизненные ориентации и социальное самочувствие молодежи [Текст] М.А. Кленова // Известия Саратовского ун-та. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2016. № С. 79–84.

5. Князева, Т.Н. Особенности ценностных и смысложизненных ориентаций студентов-будущих психологов [Текст] / Т.Н. Князева, А.Р. Масалимова, М.Б. Батюка // Вестник Мининского университета. 2016. №2. URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/216 (дата обращения: 06.01.2023).

6. Михайлюк, А.Н. Особенности смысложизненных ориентаций молодых людей – представителей различных неформальных объединений [Текст] / А.Н. Михайлюк // Саратовский психологический вестник. 2010. №3. С. 26–30.

7. Мальгина, А.В. Смысложизненные ориентации в разных жизненных ситуациях [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / А.В. Мальгина. – Санкт-Петербург, 2015. – 26 с.

8. Безбогова, М.С. Социальные сети как фактор формирования социальных установок современной молодежи [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / М.С. Безбогова. – Москва, 2017. – 25 с.

9. Шаповаленко, А.А. Психологическая суверенность личности в интернет-среде (на примере студентов-участников социальной сети Инстаргам) [Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / А.А. Шаповаленко. – Москва, 2016. – 25 с.

10. Загутин, Д.С. Влияние социальных сетей на социализацию молодежи: интенсивность, уровни, последствия [Текст] / Д.С. Загутин, А.А.Степанова // Образование. Наука. Инновации. 2015. №1 (39). С. 111–116.

11. Самсонова, Н.Н. Взаимосвязь интернет-коммуникаций и социального поведения молодежи[Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / Н.Н. Самсонова. – Москва, 2018. – 27 с.

12. Вебер, М. Основные понятия стратификации [Текст] / М.Вебер // Социологические исследования, 1994. № 5. – С. 147–156. Режим доступа: http://www.umk.virmk.ru/study/UDISCIPLINA/U-posob/Veber_2.htm.

13. Ананьев, Б.Г. Человек как предмет познания [Текст] / Б.Г. Ананьев. – СПб.: Питер, 2001. – 288 с. (Серия «Мастера психологии»).

14. Marwick, A. Status Update – celebrity, publicity and branding in the social media. L., Yale University Press, 2013. Р.126.

15. Мерзлякова, В.Н. Репрезентация статуса пользователей социальных сетей – язык, опыт, стратегии [Текст] / В.Н. Мерзлякова // Вестник РГГУ. Серия: история. Филология. Культурология. Востоковедение. 2016. № 2 (11). С. 148–157.

16. Леонтьев, Д.А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО) [Текст] / Д.А. Леонтьев – 2-е изд. – М.: Смысл, Серия: Психодиагностическая серия, 2006. – 22 с.

Downloads

Published online

2025-07-08 — Updated on 2025-07-11

Versions

Issue

Section

Psychological sciences
Loading...